Hoppa till huvudinnehåll

Om du inte är nöjd

För oss på Westra Wermlands Sparbank är det viktigt att du som kund är nöjd med vårt bemötande och med hanteringen av våra produkter och tjänster. Vi arbetar ständigt med förbättringar av vår service och av våra produkter och tjänster. Är du missnöjd och vill lämna ett klagomål, ta kontakt med ditt bankkontor enligt stegen nedan. Om du inte är nöjd med vårt besked efter den första kontakten med oss kan ärendet omprövas. Här får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.

  1. Hur du framför ditt klagomål

    Om du har ett klagomål mot Westra Wermlands Sparbank är det enklaste och snabbaste sättet att du vänder dig till ditt bankkontor eller till det bankkontor som du anser gjort fel. Ibland behöver vi göra en utredning och ta fram material och/eller gå igenom vad som sagts i samtal med bankens personal. Kontoret har de bästa förutsättningarna att göra en sådan utredning, ta fram material och lämna ett besked till dig som kund. Du kan kontakta oss direkt på våra bankkontor eller genom att skicka ett säkert meddelande direkt i appen/internetbanken

    Du kan även fylla i detta formulär. Beskriv vad du anser vara fel, vilket kontor du varit i kontakt med samt vilken lösning du vill ha.

    Du kan även skicka in ditt klagomål via brev till oss på adressen:

    Westra Wermlands Sparbank
    Box 19
    671 30 Arvika

    Använd då denna klagomålsblankett som du fyller i så utförligt som möjligt. Tänk på att bifoga eventuella andra handlingar som berör ditt ärende. Märk ditt brev med ”Klagomål”.

    Ofta kan personalen hjälpa dig direkt med ditt klagomål. Om inte, ska banken lämna beslut inom 14 dagar från det att du framför ditt klagomål. Om banken inte kan fatta ett beslut inom denna period, eller om ärendet överlämnas till annan handläggare, så meddelar vi dig om detta, anledningen till dröjsmålet samt när du preliminärt kan förvänta dig ett svar.

    Inom 35 dagar från det att du lämnade in ditt klagomål ska du få ett svar. Svar lämnas i regel skriftligt och sänds till den adress på vilken du är mantalsskriven, om inget annat gjorts upp mellan dig och handläggaren i ärendet. 

    Klagomål besvaras i första hand på svenska och i andra hand på engelska. Vid översättning till andra språk åligger det dig som kund att få hjälp med översättningen.

  2. Om du efter första kontakten fortfarande inte är nöjd

    Om du efter svar från bankkontoret fortfarande inte är nöjd med det svaret du fått, och ytterligare vill pröva ditt ärende, kan du kontakta klagomålsansvarig. Klagomålsansvarig i banken är Emma Schröder.

    Vi vill att du beskriver vad det är i beslutet som du anser är fel samt vem du tidigare haft kontakt med i ditt ärende. Vi kan behöva lite tid på oss att fatta beslut i ärendet men vi återkommer senast inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras.

    Skicka din omprövning av beslut via post till:

    Westra Wermlands Sparbank
    Klagomålsansvarig
    Box 19
    671 30 Arvika

    Använd gärna denna klagomålsblankett för utskrift för din omprövning.

Andra vägar för rådgivning och prövning

Om du efter omprövning av bankens klagomålsansvarig fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till instanserna nedan. Du kan vända dig till nedanstående instanser även efter bankens första beslut.

Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm
telefon 08-508 860 00 www.arn.se

ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Den som gör en anmälan betalar en avgift. Avgiften är 150 kronor per anmälan. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser.

Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.

Konsumentvägledning
Konsumentvägledare lämnar kostnadsfri information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor. De finns i flertalet kommuner.

Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00 www.konsumenternas.se

Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en självständig rådgivningsbyrå som lämnar kostnadsfri vägledning i bank- och finansfrågor. Konsumenternas Bank- och finansbyrå
står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.

Konsumentverket
Telefon 0771-525 525 www.konsumentverket.se

Konsumentverket lämnar oberoende vägledning.

Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol. www.domstol.se

Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller Mobilbanken
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen, och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning: www.ec.europa.eu/odr.

I formuläret på onlineplattformen ska du ange följande mailadress till banken: klagomal@wwsparbank.se Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna Reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på www.konsumenteuropa.se

Särskild information om behandling av personuppgifter
Om du anser att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls är du välkommen att kontakta Banken med frågor. Du har vidare rätt att begära registerutdrag, återkalla samtycke eller göra gällande andra rättigheter.

Vill du framföra klagomål om behandling av personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta bankens dataskyddsombud.

Brevet skickas till:
Dataskyddsombudet
Westra Wermlands Sparbank
Box 19
671 21 Arvika

Mejladress: dso@wwsparbank.se

Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag. Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se

Mer information om personuppgiftsbehandling och fler kontaktvägar finns på www.wwsparbank.se och i bankens Information om behandling av personuppgifter Westra Wermlands Sparbanks information om behandling av personuppgifter (pdf)