Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Bedrägerier och säkerhet
Händelser i livet

Företagsbedrägeri – bedrägerier mot dig som företagare

Även företagare kan råka ut för bedragare via sms och mejl, på nätet, telefon och i sociala medier. Som företagare kan bedrägerier få mycket större påverkan eftersom bedragaren som kommer över dina personuppgifter eller din e-legitimation ofta får tillgång till både till din privatekonomi och företagets ekonomi.

Ring och anmäl bedrägeri

Om du blivit utsatt för ett bedrägerier så är det viktigt att agera snabbt. Kontakta oss och gör även en polisanmälan.

Stoppa misstänkta bluff-sms från att spridas

Nu kan du enkelt rapportera in misstänkta bluff-sms genom att vidarebefordra dem till 7726, ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer.

Spara ner 7726 i mobilens adressbok redan nu.

Investeringsbedrägerier

Den drabbade ser en lockande annons eller får tips i sociala medier om mycket lönsamma investeringar, till exempel i kryptovaluta. Först handlar det om en mindre investering, eller att lämna kontaktuppgifter. Du får fler erbjudanden som är så lönsamma att det inte verkar sant. Oftast är de inte det heller.

Phishing, vishing och smishing

Du tror att du pratar med någon du känner eller ett välkänt företag. I stället blir du lurad att göra något eller avslöja personlig information. Detta kallas för Social Engineering och kan ske på flera olika sätt.

Gör det svårare för bedragarna

  • Regelverk

    Gör ett regelverk för hur ni ska hantera känslig information i företaget.

  • Träna medarbetarna

    Saker som de bör reagera på är dåligt språk, brådskande utlandsbetalningar, fel i mejladresser, exempelvis ett extra tecken eller nya domäner.

  • Ha koll på säkerhetsbrister

    Gör tester som kan avslöja svagheter i företagets säkerhetssystem.

  • Håll dig uppdaterad

    Ta kontakt polisen och andra på myndigheter som har kunskaper på området. Se till att du är uppdaterad på de senaste trenderna när det gäller bedrägerier.

  • Spara data

    Om du blir lurad spara så mycket data om bedrägeriförsöket som möjligt, för att kunna spåra förövarna.

  • Ha dubbla signaturer

    Se till att alla betalningar kräver minst två godkända signaturer.

Öppna och stäng kort för internetköp

Nya företagskort distribueras med internetköp påslaget. Du kan enkelt slå av/stänga kortet för internetköp som behörighetsadministratör i internetbanken eller appen:

  1. Logga in och välj "Kort".
  2. Välj det kortavtal kortet är kopplat till.
  3. Klicka på det kort som gäller.
  4. Slå av/på internetköp.

För att du ska kunna använda ditt kort på nätet behöver du först aktivera kortet.

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

 

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

Mer information och tips

Så stärker du IT-säkerheten

  • Använd komplexa lösenord och ändra dem ofta. Det finns lösenordshanteringsprogram.
  • Använd tvåstegsverifiering till mejlkonton och andra känsliga informationstjänster. Det kräver ett extra steg, utöver att logga in med ett lösenord. Vanligtvis är det en tillfällig kod på en smartphone.
  • Begränsa antalet misslyckade försök att logga in.
  • Kryptera alla enheter, inklusive bärbara datorer och minnesstickor som innehåller företagsinformation.
  • Säkerhetskopiera filer regelbundet och lagra säkerhetskopiorna på annat håll. Då kan du återskapa informationen någon annanstans, även om en hackare har tillgång till din dator och ditt nätverk.