Med vårt ID-skydd får du tips och personlig rådgivning om vad du kan göra för att minska risken för att bli utsatt för identitetsstöld. Att skydda sig helt är tyvärr inte möjligt men det finns ett antal åtgärder som gör det svårare för bedragaren att komma åt dina personliga uppgifter.
Så här kan du skydda dig mot bedragare
Riv sönder
Riv sönder finansiella handlingar och papper som innehåller personuppgifter - namn, adress, personnummer, kontonummer, kortnummer, koder med mera - innan du kastar dem i soporna. Om möjligt, skaffa gärna en makuleringsmaskin.
Lås brevlådan
Kontrollera din post. Låt aldrig din post ligga i trapphus eller i öppna brevlådor. Om du får din post i en separat brevlåda, se till att den är låst. Är du bortrest en längre tid - eftersänd posten, be någon tömma brevlådan eller lagra din post hos Posten.
Kontrollera kontoutskrifter
Ta för vana att kontrollera dina kontoutdrag så du ser om det har skett någon okänd transaktion. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet.
Säkra datorn
De flesta identitetsstölder sker på webben. Se därför till att du har brandvägg, virusprogram, spamfilter och filter mot nätfiske. Se även till att ha bra och svåra lösenord på sidor på internet där det finns känslig information om dig, till exempel din e-post, sociala medier och din bank.
Skydda personnumret och adressuppgifter
Förvara din personliga information, kort, dosa och liknande på ett säkert ställe. Lämna inte ut ditt personnummer, organisationsnummer eller fullständiga adressuppgifter om det är inte är nödvändigt och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om.
Lämna aldrig ut lösenord eller koder
Lämna aldrig ut dina lösenord/koder (till kort och system) till någon annan även om personen i fråga påstår sig ringa dig från banken eller polisen.Koderna är alltid personliga och kan aldrig användas av andra.
Försäljning
Var försiktig med vilken information du lämnar ut om du får telefonsamtal, brev eller e-post från företag som vill sälja någonting till dig. Öppna eller svara inte på e-post om du inte vet vem avsändaren är.
Adressändring
Gå in på Skatteverkets webbplats och spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress med hjälp av ditt BankID.
Klicka aldrig på länkar som skickas i mejl
Klicka aldrig på länkar i mejl utan skriv istället själv den webbadress (URL) som du vill besöka, till exempel www.swedbank.se.
Kontakta polisen vid misstänkt ID-kapning
Om du misstänker att din identitet missbrukas av bedragare, anmäl detta till polisen på telefon 114 14.
Detta är generella råd och för att få mer konkret återkoppling kring vad du ska tänka på finns våra professionella rådgivare tillgängliga för att ge personlig vägledning. Förutom att vidta dessa åtgärder är det viktigt att känna till de vanligaste metoderna vid identitetsbedrägeri så att du kan agera på ett ansvarsfullt sätt och snabbt upptäcka om du har blivit utsatt.
De vanliga metoderna vid identitetsbedrägeri
Stöld/förlust
Du tappar bort eller någon stjäl din plånbok, väska, post eller identitetshandling. På det viset kan tjuven komma över ditt personnummer i kombination med annan känslig information.
Phising
När du får e-post eller en uppmaning på webben där avsändaren utger sig för att vara ett företag som du känner till eller har en relation till. Avsändaren hoppas att du ska svara på meddelandet genom att till exempel klicka på en länk och fylla i dina personuppgifter.
Hacking
Detsamma som elektroniskt inbrott. Någon bryter sig in i din, ett företags eller en myndighets dator för att få tillgång till personlig information.
Stöld ur brevlåda
En vanlig form av identitetsstöld. Någon beställer till exempel ett kontokort i ditt namn och stjäl sedan både kortet och koden ur brevlådan.
Adressändring
Någon gör en adressändring i ditt namn. Den eftersända posten kan till exempel innehålla information om tagen kreditupplysning och fakturor vilket medför att det dröjer längre tid innan bedrägeriet upptäcks.
Dumpster diving
Tjuven går igenom dina hushållssopor eller återvinningsavfall för att få tag på känslig information om dig. Till exempel ett kontoutdrag från din bank som du har kastat i soporna.
Läs mer om olika typer av bedrägerier och hur du skyddar dig mot dem.
Kontakta ID-skydd
ID-jouren hos Tenerity
08-400 084 90
kundservice@id-skydd.se
Öppet dygnet runt
Tjänsten erbjuds i samarbete med Tenerity.