Under hösten 2022 byter vi kreditgivare för kreditkorten Eken- och Guldekenkorten. Ny kreditgivare är Entercard Group AB.
Byte av kreditgivare för våra betal- och kreditkort
Eken- och Guldekenkort
Nya betal- och kreditkorten


Frågor och svar
Kort
Din kreditgräns och eventuella skuld flyttas till ett nytt betal-och kreditkort som ges ut av Entercard Group AB.
Ekenkortet och Guldekenkortet
Det nya kortet skickas hem till dig med post under hösten och då får du även ett brev med alla detaljer och datum när ditt nya kort börja gälla.
Den flyttas över till det nya kortet och du ser den på första fakturan från Entercard, men också i internetbanken och appen.
Apple Pay
Logga in på din banksapp och välj “Kort” i menyn högst upp till höger. Klicka på kortet du vill lägga till och välj sedan “Apple Wallet”. Slutligen trycker du på “Lägg till i Apple Pay” och signera med ditt mobila BankID. Apple Pay är nu redo att användas!
Samsung Pay
Ladda ned appen “Samsung Pay” och öppna sedan upp den. Scanna ditt nya kort och verifiera dig med ditt mobila BankID. Välj till sist en verifieringsmetod - iris (ögon), fingeravtryck eller en kod. Samsung Pay är nu redo att användas!
Hör av dig till oss via meddelande i din internetbank eller app. Du kan också ringa oss på tel: 0570-848 00. (val 2)
Hör av dig till oss via meddelande i din internetbank eller app. Du kan också ringa oss på tel: 0570-848 00.
Ett positivt saldo är inte tillåtet enligt nya kortvillkoren och därför betalas positivt saldo tillbaka. Beloppet sätts in på ditt vanliga konto och märks med texten "Eken/Guldekenkortet".
Du som redan har ett kreditkort utgivet av Entercard hos oss får inget nytt kort. Istället överför vi din kreditgräns och eventuella skuld från ditt Eken- eller Guldekenkort till ditt existerande betal- och kreditkort Mastercard hos Entercard.
Du kan byta din PIN-kod i en Bankomat (de med turkos färg Bankomat AB).
- Sätt i kortet i automaten
- Ange den PIN-kod du fått i brevet välj sedan Ändra PIN-kod
- Ange din nya fyrsiffriga PIN-kod och bekräfta den genom att skriva den en gång till. Klart!
Extrakort
Extrakortet byts också ut enligt instruktion i brev till huvudkortsinnehavaren.
Du kan ansöka om ett extrakort genom att kontakta oss via internetbanken, appen eller tel 0570-848 00 (val 2).
Du kan också ringa till Entercards kundservice på nummer 0771-48 00 40 och få en blankett utskickad.
För att ansöka om ett extrakort behöver du vara minst 18 år och ha samma folkbokföringsadress som huvudkontoinnehavaren.
Som extrakortsinnehavare får du information om köp gjorda med ditt extrakort och status på ditt extrakort. Du kan även beställa ut en PIN-kod till ditt extrakort, och kan avsluta extrakortet om du så önskar.
Betalning
Du kan välja att få dina fakturor som e-faktura direkt till din internetbank och app. Logga in till internetbanken, gå till Startsida/Betala och överföra/E-faktura/Lägg till mottagare
Sök på följande produknamn som mottagare:
- Kreditkort - Välj Kreditkort Mastercard i listan
- Mastercard - Välj Mastercard Guld eller Mastercard Platinum i listan
- Hur vet jag vilket kreditkort jag har? Se våra olika kreditkort här
När du ansluter till tjänsten får du välja om du önskar betala 3% eller 100% av skuldbeloppet på fakturorna.
Autobetalning av e-faktura
I internetbanken kan du ansluta autobetalning av e-faktura och då betalas e-fakturans belopp utan att du behöver godkänna varje betalning. Innan du ansluter dig till tjänsten behöver du ha mottagit din första e-faktura.
- Bankgironummer till Entercard: 5122-5860
- OCR nummer: Finns på fakturan från Entercard.
- När ditt nya betal- och kreditkort är aktivt ska du inte betala in fler fakturor till ditt gamla Eken- och Guldeken kort.
- Det kommer två eller tre fakturor/kontoutdrag som avser ditt gamla kort efter att du har fått ditt nya kort.
Den som kommer i början av januari 2023 innehåller upplysning om räntor till deklarationen. - Saldot på den gamla och nya fakturan stämmer inte överens, vad beror det på?
Det beror på återbetald kortavgift för det gamla kortet. Kortavgiften behålls av banken och istället kommer årsavgiften på det nya kortet om ett år.
Med kontaktlösa betalningar kan du enkelt blippa ditt kort när du ska göra ett köp. Du aktiverar kontaktlösa betalningar genom att göra ett köp med chip och pinkod, därefter kommer du kunna blippa ditt kort. Du kan blippa kortet utan att behöva skriva in din kod på fem på varandra följande köp under 400 kronor.
Vid bytet av kort byts även ditt kortnummer, därför behöver du koppla ditt nya kort till de tjänster du har automatisk dragning för.
Hör av dig till oss via meddelande i din internetbank eller bankapp. Du kan också ringa oss på 0570-848 00 (val 2).
Tjänster
Du kommer att kunna öppna/stänga ditt kort för internetköp direkt i din internetbank/app. Ditt nya kreditkort övervakas av ett säkerhetssystem för att hindra bedrägliga transaktioner. Misstänker vi bedrägliga köp med ditt kort kontaktas du omedelbart.
Du kan dygnet runt spärra ditt kort genom att ringa Spärrservice på +46 (0)8-411 10 11.
När du får kortet så kommer det att vara stängt för internetköp. För att öppna kortet loggar du in i internetbanken eller appen.
Kredithöjning
Du kan göra en kredithöjning direkt i internetbanken eller i appen. Du kan även ringa till Kundservice på 0771-48 00 40, eller fylla i blanketten som kommer med din faktura.
Transaktioner
Du ska inte behöva ta med det gamla kortet som du har bokat ett hotell eller en resa med, det ska fungera ändå med det nya kortet. Men för säkerhetsskull kan det ändå vara bra att ta med det gamla kortet om du fortfarande har kvar det.
Vi rekommenderar även att du kontaktar researrangören för råd.
Vi kommer att boka om återbetalningen så den hamnar på ditt konto hos oss. Vet du med dig att du ska returnera något i butik är det bra att spara ditt gamla kort ifall butiken vill se kortet i samband med retur.
Hör av dig till oss via meddelande i din internetbank eller app. Du kan också ringa oss på 0570-848 00 (val 2).
Kortvillkor
Kontakt
Kontakta Entercards kundservice på 0771-48 00 40.
Kontakta oss via meddelande i din internetbank eller app. Du kan också ringa oss på 0570-848 00 (val 2).