Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Frågor och svar om appen för unga

Kom igång

  • - Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
    - Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.

  • Har du idag Internetbanken ung har du automatiskt tillgång till appen för unga och behöver bara ladda ner appen i App Store eller Google Play till din mobil. Sök på Swedbank Ung i App Store/Google Play (Är du kund i en sparbank söker du på Sparbanken Ung).

    Har du inte Internetbanken ung idag behöver du ansluta dig vilket kan göras på bankkontor på något av följande sätt:

    Besöka ett bankkontor och skaffa Internetbanken ung. Det räcker med att en förmyndare kommer in på kontoret med Muntlig fullmakt (en förmyndare intygar att båda föräldrarna är överens) eller skriftlig fullmakt.

  • Appen är kostnadsfri. Det kan tillkomma kostnader från din mobiloperatör för surf eller överförd datamängd.

  • Du behöver vara privatperson och under 18 år för att kunna använda appen. Du behöver också ha ett avtal för att kunna använda Internetbanken och appen för unga.

  • Digital support kan hjälpa dig med frågor kring appen.
    Ring 0771-97 75 12.

  • Du kan behöva uppdatera Android-/iOS-versionen (programvaran) i din mobila enhet, vilket du gör under Inställningar.

     

    Kan du inte ladda ner appen trots att du har uppdaterat? Då är din mobila enhet sannolikt för gammal för appen. 


    Teknisk förklaring! För iOS funkar appen om du har det senaste operativsystemet eller någon av de två tidigare versionerna. För Android funkar appen om du har det senaste operativsystemet eller någon av de tre tidigare versionerna.

     

  • Appen behöver tillgång till specifika funktioner i din smartphone för att olika tjänster ska fungera rätt.

     

    - Läsa alla konton/adresser är samma tillgång som krävs för att kunna ladda kontantkort i appen.

    - Kolla om samtal pågår och ringa samtal krävs för att kunna ringa kontor, 0570-848 00 eller spärrservice inifrån appen.

    - Läsa Google-inställningar har att göra med Google Play Services som krävs för Google Maps.
    - Tillgång till fotoalbum krävs för tjänsten Kort på kort.
    - Läsa innehåll på USB-enheten behövs för att kunna läsa från extern enhet (till exempel hämta en bild från en USB-enhet eller Dropbox).

  • Ja, appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler.

  • Är du kund i en Sparbank ska du ladda ner Sparbankernas app. Använd sökord Sparbanken ung när du söker efter appen i App Store eller Google Play. När du öppnar upp appen för första gången väljer du då vilken sparbank du tillhör.

  • Ja, du behöver ladda ner två appar. Ladda ner och logga in i Swedbanks app för att komma åt ditt engagemang i Swedbank och Sparbanken-appen för att komma åt ditt engagemang i en Sparbank.

  • I appen för unga visas konton och sparanden där pengarna är tillgängliga för barnet att använda.

Visa färre

Logga in

  • Det går att logga in i appen med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetsdosa.

  • Från och med februari 2016 fungerar inte personlig kod som inloggningsmetod längre. Istället rekommenderar vi Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

     

    Beställ Mobilt SäkerhetsID:

    Vill du ansluta Mobilt SäkerhetsID kan någon av dina föräldrar eller vårdnadshavare kan beställa Mobilt SäkerhetsID till dig direkt i sin app under Inställningar – Appen för unga. Med Mobilt SäkerhetsID kan du både logga in i appen för unga och internetbanken ung.

     

    Beställ Mobilt BankID:

    Vill du ansluta Mobilt BankID behöver du och din förälder eller vårdnadshavare besöka ett bankkontor. Båda dina föräldrar behöver godkänna anslutningen och intyga med muntlig eller skriftlig fullmakt.

  • Du skaffar Mobilt BankID på ditt närmaste bankkontor. Det räcker med att en förmyndare kommer in på kontoret med Muntlig fullmakt (en förmyndare intygar att båda föräldrarna är överens) eller skriftlig fullmakt.

Visa färre

Tjänster i appen

  • Nej, du kan se saldo på dina konton och göra överföringar mellan egna konton, men inte göra betalningar till andra i appen för unga.

  • Snabbsaldo är en funktion där du kan se hur mycket pengar du har på ett utvalt konto, utan att behöva vara inloggad. Snabbsaldofunktionen finns inte i iPad-appen. Du aktiverar snabbsaldo genom att logga in i appen och välja Inställningar/Snabbsaldo. Sedan väljer du vilket konto du vill koppla till tjänsten och sedan Aktivera. Genom att skaka telefonen när du befinner dig på startsidan av din app, kommer snabbsaldo fram. Skaka telefonen igen, så döljs snabbsaldot.

  • Dra och överför är ett sätt att göra snabba överföringar mellan dina egna konton. I kontoöversikten, håll nere fingret på det konto du vill föra över pengar från för att aktivera Dra och överför-funktionen. De konton som du kan flytta pengar mellan markeras i kontolistan. Dra nu från-kontot till det konto du vill överföra pengar till och släpp sedan. Välj belopp. Överföringen sker direkt.

  • De tjänster som kan anslutas är Mobilt SäkerhetsID, Swish, Kort på kort och Ladda kontantkort.

  • Din förälder eller vårdnadshavare ansluter Mobilt SäkerhetsID till dig i sin egen app under Inställningar – Appen för unga.


    Så här gör din förälder:

    1.Välj Beställ ett nytt Mobilt SäkerhetsID.
    2.Läs igenom villkor och avtal och gå vidare och godkänn med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Anteckna aktiveringskoden som visas som behövs för att aktivera Mobilt SäkerhetsID i din smartphone.
    3.Du behöver ladda ner BankID säkerhetsapp i sin smartphone.
    4.I BankID säkerhetsapp anges den säkerhetskodkod som nyss har skapats.
    5.Sedan väljer du en säkerhetskod som används tillsammans med Mobilt SäkerhetsID.
    6.När aktiveringen är klart får din förälder eller vårdnadshavare en bekräftelse i sin egen app.

Visa färre