Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Säkerhet och bedrägerier

Young woman by the side of her car

Banker och andra företag blir - till och från - utsatta för säkerhetsangrepp och bedrägerier. För att minska riskerna för bedrägerier utvecklar vi ständigt våra säkerhetslösningar.  Läs mer om vårt förebyggande arbete för att öka säkerheten och kontakta oss gärna om du har frågor!.

Så arbetar vi för att förhindra bedrägerier

Vi arbetar på flera fronter för att risken för bedrägerier ska minska. Vi har:

  • säkra och användarvänliga lösningar för våra tjänster vilket minimerar risken för bedrägerier
  • medarbetare och system som monitorerar dina transaktioner dygnet runt för att upptäcka och förhindra bedrägerier

För att öka säkerheten är det viktigt att även du som kund hjälper till. Lämna inte ut dina personliga uppgifter och se dina kort, dosa, BankID och olika koder som personliga värdehandlingar. Förvara dem säkert och se till att de bara används av dig. Skriv aldrig ner eller förvara koder tillsammans med dessa ID-metoder.

Kontakta oss omgående om du tappat eller blivit av med någon av våra id-metoder eller kort. Detsamma gäller om du misstänker att någon utomstående kan ha kommit över koder eller lösenord.

Läs mer om hur du skyddar dig mot olika typer av bedrägerier, nedan.
Skydda dig mot bedrägerier
Kontakta oss

Varning för falska telefonsamtal

Bedrägerier via falska telefonsamtal ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Läs Polisens tips här på olika språk:
Svenska
Engelska
Arabiska
Somaliska